Het is belangrijk om te starten met kleine, zichtbare, herkenbare en succesvolle activiteiten. Dat is de beste reclame voor je initiatief. Je kunt denken aan allerlei activiteiten zoals samen eten, vervoer regelen en koffieochtenden. Mensen kunnen laagdrempelig deelnemen en de voordelen van het bewonersinitiatief ervaren.
Je wilt ook je zichtbaarheid in de lokale gemeenschap vergroten. Daar zitten mensen en organisaties die je kunnen steunen of die je nodig hebt om vergunningen of subsidies te krijgen.
Een aantal tips om je zichtbaarheid te vergroten:
- Vier mijlpalen en nodig je stakeholders uit; je doelgroep, vrijwilligers en buurtbewoners
- Betrek de lokale media erbij
- Verstuur nieuwsbrieven met regelmatige updates
- Zorg dat de website actueel is, maak vlogs, schrijf blogs of maak reportages.
- Organiseer informele bijeenkomsten, borrels, werkbezoeken
- Benut iedere mogelijkheid om weer even aandacht te vragen voor je initiatief
- Gebruik de diverse media die er zijn
- Laat gebruikers aan het woord en samenwerkingspartners.
De LVGO heeft een brochure gemaakt over Communiceren binnen de woongemeenschap, die bruikbare tips geeft ook voor bewonerscollectieven.