Je kunt een enquête uitzetten of op een andere manier onderzoek doen om te achterhalen wat de behoefte is. Vervolgens kun je een informatieavond organiseren waar je de resultaten van het onderzoek presenteert. Daarmee creëer je draagvlak voor het initiatief. Mensen lopen warm voor een initiatief als het bijdraagt aan een oplossing en voorziet in een concrete behoefte.
In de notitie van de dorpscoöperatie Lierop Leeft zijn een aantal tips gebundeld:
- Maak werk van het betrekken van inwoners (doe boodschappen in het dorp, spreek mensen aan, vraag wat ze nodig zouden hebben, wat ze zelf kunnen bijdragen enz.)
- Luister goed naar je inwoners, waar leggen zij de nadruk, wat is voor hen belangrijk, waar hebben zij concreet behoefte aan
- Respecteer wat er al is. Er gebeurt al veel, waar al veel mensen bij betrokken zijn en zich voor inzetten
- Leg verbindingen tussen wat er al gebeurt, neem niet over, laat initiatieven elkaar versterken
- Hou je inwoners geregeld op de hoogte, vraag hun fiat om door te gaan
- Ga gewoon doen, de beren op de weg komen vanzelf wel.
Op de site van de Koepel Zorgcoöperaties Zuid Nederland is informatie rond draagvlak vergroten gebundend in het onderdeel Van visie naar draagvlak
Op de site Dorpshuizen.nl staat een goed artikel over hoe gebruikers van een dorpshuis betrokken kunnen worden bij de besluitvorming. De tips zijn gemakkelijk om te zetten naar hoe een bewonerscollectief haar leden wil betrekken.