Het is niet altijd makkelijk om bestuursleden te vinden en te houden. Het helpt om mensen rechtstreeks te benaderen, dus via een persoonlijke aanpak. Ook is het belangrijk als je potentiële bestuursleden goed informeert over de taken, de tijdsinvestering en wat het degene kan brengen.
Het is verder zaak een transparant rooster van aftreden te hebben. Spreek een maximaal aantal termijnen af. De LVGO stelt in de brochure ‘het bestuur van een woongemeenschap’ bijvoorbeeld twee keer een termijn van twee of drie jaar voor. Dat is overzichtelijk. Let erop dat niet iedereen tegelijk aftreedt.
De samenstelling van het bestuur hangt ook af van de fase waarin het initiatief zich bevindt. Bij een bouwproject zijn er in het begin mensen nodig die verstand hebben van ‘bouwen’. Als een initiatief zich in een andere fase bevindt kunnen weer andere kwaliteiten nodig zijn.
Soms werkt het goed om een onafhankelijk voorzitter te benoemen. Ook kun je bestuurstaken uitbesteden, zoals de administratie. Pas op dat je als bestuur niet alles zelf doet; betrek ook andere leden bij de organisatie, maak werkgroepen of commissies met eigen verantwoordelijkheden.
Op de site van de LSA staan drie artikelen waarin Glenn van der Vleuten ingaat op de keuzes die komen kijken bij het vormen van een bestuur. Hij behandelt een aantal vragen: hoe en waarom vorm je een bestuur, wat is de juiste samenstelling van een bestuur en welk bestuur heb je in welke fase nodig?