Inwoner- en cliëntparticipatie

Begin

11-02-2020 om 09:00

Einde

11-02-2020 om 13:00

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Social Impact Factory, Vredenburg 40, Utrecht

Inwoner- en cliëntparticipatie, ook wel burgerparticipatie genoemd, klinkt misschien wat abstract. We willen daarom de ruimte geven aan concrete voorbeelden die tot echte verbeteringen hebben geleid. Denk bijvoorbeeld aan het toegangsproces verbeteren door de ervaringen van inwoners op te halen via de methodiek van “klantreizen”, of hoe burgers op sommige plekken taken van de gemeente overnemen en zelf de zorg met gemeente, wijkzorg en vrijwilligers coördineren.

Hoe geef je als organisatie vorm aan het benutten van de ervaringskennis die burgers rijk zijn? Dit gaat niet alleen over het ophalen van deze ervaringskennis, maar juist ook op het vertalen van deze input naar een ontwerp en implementatie hiervan. Hiervoor organiseren we een landelijke bijeenkomst in het midden van het land waarin de focus ligt op het aanreiken van handvatten hiervoor.

Er zal een kort plenair gedeelte zijn met daarnaast veel ruimte voor kennis- en expertiseontwikkeling en het delen van ervaringen. We geven in de bijeenkomst graag podium aan inspirerende voorbeelden (waarin input van inwoners daadwerkelijk is omgezet in resultaat), faciliteren de onderlinge uitwisseling van deelnemers, delen kennis en methodieken en besteden aandacht aan het beantwoorden van concrete vragen van deelnemers.

Aan het eind van het programma is er gelegenheid voor een ‘speeddate’ met een expert. Deelname aan deze speeddates is alleen mogelijk met een vooraf toegestuurde concrete vraag. Deze kunt in het inschrijfformulier aangeven. Op de dag zelf zullen wij u naar de juiste expert toe leiden die uw vraag heeft voorbereid. We proberen zo veel als mogelijk vragen te bundelen met vragen van andere deelnemers, zodat tijdens de speeddates er ook onderlinge uitwisseling tussen de deelnemers kan zijn.

De bijeenkomst zal plaatsvinden op dinsdag 11 februari in de Social Impact Factory, Vredenburg 40 te Utrecht. Het maximale aantal deelnemers is 90 personen, dus schrijf u snel in.

Het programma is als volgt:

09.00u Inloop deelnemers met lunch
09.30u Start programma

Inspirerende voorbeelden op het podium

10.15u Start Workshops

Workshop 1 “Waarde van klantreizen; zicht krijgen op hoe inwoners de toegang tot hulp en ondersteuning ervaren”

Workshop 2 “We zorgen hier voor elkaar en hebben er de grootste lol in!” Hoe een buurtcoöperatie mensen wegwijs maakt en in hun kracht zet met nuchterheid en pragmatisme.

11.00u Pauze
11.15u Vervolg workshops
12.00u Plenaire afsluiting
12.30u Lunch- en speeddate met experts

Workshop 1: “Waarde van klantreizen; zicht krijgen op hoe inwoners de toegang tot hulp en ondersteuning ervaren”

Veel gemeenten hebben behoefte om zicht te krijgen op hoe hun inwoners de toegang tot hulp en ondersteuning ervaren en of ze uiteindelijk de juiste ondersteuning krijgen voor hun hulpvragen bij financiële problemen, eenzaamheid jeugdzorg of participatie. Hoe krijg je ervaringen, ideeën én tips van inwoners goed in beeld en hoe kun je als gemeente met cliënten beleid en uitvoerders samen leren over hoe zaken beter kunnen? Verschillende gemeenten waaronder Arnhem en Heemskerk hebben hiervoor samen met Movisie klantreizen uitgevoerd. De uitkomsten daarvan zijn benut om de ondersteuning en zorg bij te sturen. Movisie-expert Daan de Bruijn en een beleidsmedewerker van een gemeente (n.t.b.) vertellen u hier meer over. In de sessie komen ook andere methodieken aan bod om klantervaringen en ervaringskennis van inwoners te benutten voor de verbetering van beleid en dienstverlening. En wisselen we met elkaar ervaringen en praktijkvoorbeelden uit.

Workshop 2: “We zorgen hier voor elkaar en hebben er de grootste lol in!”

Hoe buurtbewoners in een Buurtcoöperatie hun eigen kracht vinden en omzien naar elkaar 

Sinds 5 jaar is de buurtcoöperatie Apeldoorn-Zuid met veel bevlogenheid actief om welzijn in brede zin te vergroten. Buurtassistenten bellen huis-aan-huis aan en gaan het gesprek aan; een open gesprek over hoe iemands leven eruit ziet. Daar kán aan de orde komen waar iemand behoefte aan heeft, maar ook waar iemands kracht ligt. Soms is verwijzing naar georganiseerd hulp aan de orde maar in veel gevallen kan het anders. “De één zocht meer aanspraak, de ander had iemand nodig heeft om boodschappen te doen, deze mensen doen nu gezellig wekelijks samen de boodschappen”. “Iemand anders uit de wijk begeleidde twee kinderen met hun huiswerk, dat doet hij nu in Ons Honk voor 20 kinderen en en passant wordt er ook Nederlandse les gegeven aan nieuwe inwoners”. Vaak kunnen mensen elkaar helpen, zonder veel extra moeite en vooral met veel extra plezier. Ook kunnen verbindingen tussen mensen worden gelegd waardoor problemen niet eens ontstaan waarvoor anders later professionele hulp nodig was geweest.

Gerjan van Engelenhoven van buurtcoöperatie “Zuid Doet Samen” zal u samen met Significant interactief meenemen in een andere denkwereld. Een wereld van mogelijkheden, van oprecht contact, niet voor, niet met, maar door de inwoners zelf. De workshop wordt afgesloten met een bestuurlijk gemeentelijk perspectief; hoe ruimte te geven aan dergelijke initiatieven, maar wel met “(be)grip” en binnen kaders.

Over ons

Nederland Zorgt Voor Elkaar is het landelijk netwerk van bewonersinitiatieven in welzijn, zorg en wonen.

Meer informatie

Contact

ondersteuningsteam@nlzve.nl 
0800-8010 (werkdagen 09.00-17.00 uur)


 

 

Cookie-instellingen